Εφυγε… το «Παιδί της Αφροδίτης»

Σημείωσε περισσότερες από 50 εκατομμύρια πωλήσεις δίσκων ανά τον κόσμο. Συμμετείχε σ’ ένα από τα πιο ξεχωριστά δείγματα ελληνικού προγκρέσιβ ροκ, στο θρυλικό δίσκο «666» των «Aphrodite’s Child». Ερμήνευσε ένα από τα πιο διάσημα τραγούδια αγάπης, το «Forever and ever». Γιόρτασε τα 39α γενέθλιά του όντας όμηρος σε αεροπειρατεία, στο σπίτι του στο Παρίσι σύχναζαν από τη Μελίνα και τον Χατζιδάκι μέχρι τον Νταλί, ενώ ο ίδιος είχε δηλώσει στο παρελθόν ότι αν δεν ήταν μουσικός ίσως και να γινόταν εστιάτορας. Ο λόγος για τον Ντέμη Ρούσσο, που έφυγε στα 68 του, αναμφίβολα, πλήρης εμπειριών. Το τελευταίο αντίο στον διεθνούς φήμης μουσικό απηύθυναν συγγενείς, φίλοι και συνεργάτες την Παρασκευή στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών, όπου τελέσθηκε η νεκρώσιμη ακολουθία.

«The Idols» και «Aphrodite’s Child»

Ο Αρτέμης Βεντούρης Ρούσσος, όπως ήταν το πλήρες όνομά του, γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1946. Οι γονείς του Γιώργος και Ολγα –καλλιτέχνις που έκανε καριέρα με το ψευδώνυμο Νέλλη Μασλούμ– έχασαν τα πάντα στα επεισόδια των αναταραχών του Σουέζ, το 1956, και ήρθαν στην Ελλάδα. Ο ίδιος είχε αρχίσει από μικρός να παίζει τρομπέτα και αγάπησε πολύ τη νέγρικη μουσική. Ερχόμενος από την Αίγυπτο το 1961, άκουγε Ray Charles, Otis Redding, Nina Simone, Wilson Pickett. Είναι αρχές του ’60, όταν Ντέμης Ρούσσος κάνει τα πρώτα του μουσικά βήματα, στην Ελλάδα πια, πρώτα με τους «The Idols» για να ακολουθήσουν στη συνέχεια οι «We Five». Το 1967 θα δημιουργήσει μαζί με τους Βαγγέλη Παπαθανασίου, Λουκά Σιδερά και Αργύρη Κουλούρη τους «Aphrodite’s Child» -όπου ξεκίνησε από τα φωνητικά και αργότερα ανέλαβε ως μπασίστας. Το 1972 θα κυκλοφορήσουν το «666» που θα φτάσει τα 20 εκατ. δίσκους, θα σκαρφαλώσει στα τσαρτς και θα χορεύεται μέχρι στις ντίσκο της Νέας Υόρκης. Ο δίσκος βασίστηκε σε μια ιδέα του Κώστα του Φέρρη, που έγραψε όλους τους στίχους εμπνευσμένος από την «Αποκάλυψη» του Ιωάννη. Η ηχογράφησή του έγινε σε στούντιο στο Παρίσι, απ’ όπου έδωσαν το «παρών» ο Τσαρούχης και η Ειρήνη Παππά. Ενδεικτικό της επίδρασης του δίσκου είναι ότι υπήρχε στη δισκοθήκη του Αντι Γουόρχολ, ενώ ο τραγουδιστής των «Oasis» είχε δηλώσει σ’ ένα βρετανικό έντυπο ότι το αγαπημένο του single όλων των εποχών είναι το «Four Horsemen» από το «666». Κάπου εκεί, όμως, θα ξεκινήσει τη σόλο καριέρα του.

50 εκατ. δίσκοι, η αεροπειρατεία και η κελεμπία

Είναι μέσα της δεκαετίας του ’70 και ο Ντέμης Ρούσσος μετρά πέντε άλμπουμ στο τοπ 10 πολλών ευρωπαϊκών χωρών, ενώ σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Τραγούδια όπως τα «Forever and Ever», «Someday Somewhere», «Goodbye My Love, Goodbye», «My Reason», «Lost in Love» που τραγούδησε ντουέτο με τη Florence Warner των Air Supply και με τον Dick Morrissey στο σαξόφωνο, έγιναν διεθνείς επιτυχίες εκτινάσσοντας τις πωλήσεις των δίσκων του άνω των 50 εκατ. Ειδικά το «Forever and Ever» το είχε χαρακτηρίσει «cult» αν και παραδέχτηκε ότι «δε θα έλεγα οτι η ελαφρά αυτή μουσική με αντιπροσώπευε 100%, ούτε όμως μπορώ να την αγνοήσω. Είναι σαν να αγνοείς πενήντα εκατομμύρια ανθρώπους που αγόρασαν το δίσκο σου». Συνεργάστηκε με το συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου («Sex Power» 1970), («Magic» 1977), και η πιο επιτυχημένη τους δουλειά ήταν το «Race to the End», μια φωνητική προσαρμογή του μουσικού θέματος από το βραβευμένο με Oscar «Οι Δρόμοι της Φωτιάς», που κυκλοφόρησε και στα ισπανικά με τον τίτλο «Tu Libertad». Το 1982 ο Ρούσσος πήρε μέρος με έκτακτη συμμετοχή στο σάουντρακ του «Blade Runner». Το 1982 εξέδωσε το βιβλίο «A Question of Weight» (“Είναι θέμα βάρους”) που αφορούσε στην παχυσαρκία, ενώ δυο χρόνια μετά θα πέσει θύμα αεροπειρατείας. Στις 14 Ιουνίου 1985 βρισκόταν στην πτήση 847 της TWA από Αθήνα για Ρώμη, όταν έγινε αεροπειρατεία από μέλη της Χεζμπολάχ με αποτέλεσμα να περάσει τα 39α γενέθλιά του σε ομηρία, προτού απελευθερωθεί στις 18 Ιουνίου στη Βηρυτό. Δισκογραφικά επανήρθε το 1993 με το «Insight» (γνωστό και ως «Morning has Broken»). Την άνοιξη του 2002 έκανε μια επιτυχημένη περιοδεία στην Αγγλία, ενώ στην Ελλάδα τελευταία φορά εμφανίστηκε το 2010 στο Ηρώδειο. Ο ίδιος πάντως για τα μεγάλα διαστήματα απουσίας του από τη δισκογραφία είχε δηλώσει στο παρελθόν ότι «δεν ηχογραφούσα επειδή έβλεπα ότι δεν είχα κάτι άλλο να πω, όμως δε σταμάτησα να κάνω το επάγγελμά μου. Ταξίδευα σε όλο τον κόσμο και έδινα συναυλίες και έκανα ωραίες συναντήσεις με πολλούς μουσικούς». Οσον αφορά στην περίφημη κελεμπία του -για μεγάλο διάστημα σήμα κατατεθέν του- είχε εκμυστηρευτεί ότι τυχαία την είχε αγοράσει στο εξωτερικό, επειδή είχε πολλή ζέστη, την φόρεσε στη συναυλία, είχε μεγάλη απήχηση από το κοινό και κάπως έτσι καθιερώθηκε.

Ο Ντέμης Ρούσσος είχε παρασημοφορηθεί με τον τίτλο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής, από τη Γαλλική Δημοκρατία το Σεπτέμβριο του 2013.

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω